Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2020

Με «υλικά Κατρούγκαλου» ο νέος γύρος της αντιασφαλιστικής επίθεσης



Ακάθεκτη στην εφαρμογή του νόμου λαιμητόμου του Κατρούγκαλου, υλοποιώντας με μοναδική συνέπεια την αντιασφαλιστική «κληρονομιά» του ΣΥΡΙΖΑ, προχωρά η κυβέρνηση της ΝΔ, όπως επιβεβαιώνουν τα 104 «νέα» άρθρα και ο ορυμαγδός των διατάξεων του «νέου ασφαλιστικού» που διέρρευσε στον Τύπο, πριν ακόμα αναρτηθεί επίσημα για διαβούλευση.

Έτσι, σε πλήρη ισχύ παραμένουν ο σκληρός αντιδραστικός πυρήνας του 4387/2016, όπως και η αρχιτεκτονική του, παρά την πληθώρα των διατάξεων, των «αλλαγών» και των προσαρμογών. Ταυτόχρονα η ενοποίηση του σημερινού ΕΤΕΑΕΠ (επικουρικές και εφάπαξ) στον ΕΦΚΑ και η δημιουργία του λεγόμενου e-ΕΦΚΑ, με την ταυτόχρονη δυνατότητα ένταξης -σε προαιρετική βάση- νέων ομάδων ασφαλισμένων (αυτοαπασχολούμενων, αγροτών και επιστημόνων), αποτελεί τον προθάλαμο για την πλήρη ιδιωτικοποίηση των επικουρικών συντάξεων όπως είναι το σχέδιο της ΝΔ, το οποίο θα προχωρήσει με νέο νομοσχέδιο μέσα στο 2020.

Ζήτημα, που επιβεβαιώθηκε και κατά τη χτεσινή συνάντηση στο Μαξίμου του πρωθυπουργού με την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, ως βασική προτεραιότητα στις σχεδιαζόμενες δράσεις του τρέχοντος έτους.


Θωράκιση του νόμου Κατρούγκαλου


Συγκεκριμένα, το νομοσχέδιο της ΝΔ σε συνέχεια του νόμου Κατρούγκαλου, τον οποίο θωρακίζει, διατηρεί σε ισχύ όλες τις περικοπές στις συντάξεις από το 2010 και θεωρεί και αυτό, αμετάκλητη την κατάργηση της 13ης και 14ης σύνταξης, όπως και τις περικοπές στις επικουρικές και τα εφάπαξ.

Διατηρεί όλες τις αυξήσεις των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, που διαμόρφωσαν το υποχρεωτικό όριο στα 67 χρόνια για άνδρες και γυναίκες, στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα.

Επιβεβαιώνει τη διάσπαση της ενιαίας σύνταξης σε «εθνική» και ανταποδοτική, και παρά τις γενικές αναφορές για «εγγύηση» των συντάξεων από το κράτος, περιορίζει και αυτό την κρατική χρηματοδότηση μόνο για το τμήμα της εθνικής σύνταξης.

Ειδικά για τις νέες συντάξεις, σε βάθος 50 χρόνων εξασφαλίζεται ότι αυτές θα παραμείνουν σε επίπεδα πτωχοκομείου. Προβλέπει όπως και ο νόμος Κατρούγκαλου, το «πάγωμα» όλων των συντάξεων (παλιών και νέων) τουλάχιστον μέχρι το 2022. Από το 2023 και μετά οι «αυξήσεις» -ακριβώς όπως και στο νόμο Κατρούγκαλου- δεν μπορούν να ξεπερνούν τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (επίσημο πληθωρισμό), που σημαίνει ότι η πραγματική τους αγοραστική αξία δεν θα αυξάνεται.

Διατηρεί την πρόβλεψη για τρίχρονες αναλογιστικές μελέτες προκειμένου να ελέγχεται η «βιωσιμότητα» του συστήματος, οι οποίες στην ουσία θα αξιοποιούνται από την εκάστοτε κυβέρνηση ως εργαλεία νέων περικοπών (μόνιμοι κόφτες), όταν κρίνεται αναγκαίο. Στην ίδια λογική, διατηρείται και η ρήτρα του πρώτου μνημονίου για τη συνολική δαπάνη για κύριες και επικουρικές συντάξεις ως ποσοστό του ΑΕΠ. Ουσιαστικά δηλαδή και στη «νέο-δημοκρατική» εκδοχή του νόμου Κατρούγκαλου, επιβεβαιώνεται και διατηρείται όλο εκείνο το ασφυκτικό πλέγμα, με οικονομικούς δείκτες και περιορισμούς, που και για τις επόμενες δεκαετίες δεν επιτρέπει καμία ουσιαστική αύξηση στις συντάξεις, πολύ περισσότερο την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών συνταξιούχων και ασφαλισμένων.

Εμπαιγμός με τα ποσοστά αναπλήρωσης


Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση της ΝΔ, όλο το προηγούμενο διάστημα που προετοίμαζε τις σχετικές διατάξεις, επιχείρησε με ένα μπαράζ δηλώσεων και διαρροών να συσκοτίσει τον αντιδραστικό χαρακτήρα και αυτού του νομοθετήματος, επικεντρώνοντας την προπαγάνδα της στις περιορισμένες αλλαγές των συντελεστών αναπλήρωσης για τους ασφαλισμένους που έχουν πάνω από 9000 ημέρες ασφάλισης (30 έτη), καθώς και στη δυνατότητα που δίνει ο νέος νόμος σε ελεύθερους επαγγελματίες, επιστήμονες και αγρότες να «επιλέγουν» αυτοί την ασφαλιστική τους κλάση άρα και το ύψος των εισφορών τους, σε αντιπαραβολή δήθεν με το νόμο Κατρούγκαλου.

Στην πράξη, ενώ και εδώ απλώς συμμορφώθηκε με τις αποφάσεις του ΣτΕ, οι οποίες βέβαια και αυτές, καμία σχέση δεν είχαν με την αποκατάσταση της δικαιοσύνης και την ανάκτηση των απωλειών των συνταξιούχων από τις διαχρονικές περικοπές, η κυβέρνηση «έντυσε» το νόμο Κατρούγκαλου με τα κουρέλια της «αναλογικότητας» και της «ισοτιμίας» και από νόμο λαιμητόμο το βαφτίζει νόμο «σωτηρίας».

Έτσι οι συντελεστές αναπλήρωσης για τη συντριπτική πλειοψηφία παλιών και νέων συνταξιούχων, όλων αυτών που έχουν από 4500 έως 9000 ένσημα παραμένουν οι ίδιοι που προβλέπει ο νόμος Κατρούγκαλου οι οποίοι σε συνδυασμό με τη μείωση του συντάξιμου μισθού (μέσος όρος αποδοχών σε ολόκληρο τον εργάσιμο βίο) οδηγούν σε συντάξεις πείνας. Και βέβαια εδώ πρέπει να υπογραμμιστεί ότι στις συνθήκες που εργάζονται οι νέες γενιές με την τεράστια ευελιξία και την προσωρινότητα στην εργασία, το ποσοστό των ασφαλισμένων που θα ξεπερνά το φράγμα των 9000 ενσήμων θα είναι ελάχιστο. Άρα για όλους αυτούς, το νομοθέτημα της ΝΔ δεν έχει κανένα θετικό αποτέλεσμα.

Ακόμα όμως και για τον αριθμό αυτό ασφαλισμένων που συμπληρώνει από 9000 ένσημα έως 12.000 ένσημα στον εργάσιμο βίο του, καταβάλλοντας τεράστια ποσά από το μισθό του ή το εισόδημά του, η αύξηση των συντελεστών δεν οδηγεί σε ικανοποιητικές συντάξεις, οι οποίες σε κάθε περίπτωση, είναι μικρότερες και σε σχέση με το προϊσχύον σύστημα του νόμου Κατρούγκαλου, αλλά σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και σε σύγκριση με τις κομμένες συντάξεις των παλιών συνταξιούχων. Και μάλιστα χωρίς να συνυπολογιστεί το γεγονός ότι σε όλες τις περιπτώσεις των συγκρίσεων αυτών και στους σχετικούς πίνακες που παρουσιάζονται μεταξύ ποσών συντάξεων με το παλιό σύστημα και στη συνέχεια με το νόμο Κατρούγκαλου και τώρα με τα νέα ποσά που προκύπτουν από την αύξηση των συντελεστών, όλοι «ξεχνούν» ότι τα παλιά ποσά των συντάξεων αφορούσαν 14 συντάξεις το χρόνο, ενώ με το νόμο Κατρούγκαλου και μετά τα ποσά αφορούν 12 συντάξεις το χρόνο.

Στη λαιμητόμο του χρηματιστηριακού τζόγου οι επικουρικές συντάξεις


Αντίστοιχη είναι και η περίπτωση της «αύξησης» των επικουρικών που διαφημίζει η ΝΔ. Η αύξηση αυτή, όπως και η επιστροφή αναδρομικών από τον Οκτώβρη του 2019 αφορά μόνο μία από τις περικοπές στις επικουρικές, δηλαδή την περικοπή του 2016 (ΣΥΡΙΖΑ) για τις οποίες το άθροισμα κύριας και επικουρικής ξεπερνούσε το ποσό των 1300 ευρώ μικτά. Όλες οι άλλες περικοπές που προηγήθηκαν παραμένουν σε ισχύ. Μάλιστα αν και το ΣτΕ έκρινε αντισυνταγματική τη συγκεκριμένη περικοπή η αναδρομικότητα ισχύει από το χρόνο έκδοσης της τελευταίας απόφασης (Οκτώβρης 2019) και όχι από το καλοκαίρι του 2016 που επιβλήθηκε.

Επιπλέον, για τις επικουρικές παραμένει σε ισχύ όλο το νομοθετικό πλαίσιο ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, με το οποίο μεν για το διάστημα μέχρι το τέλος του 2014 οι επικουρικές μειώνονται καθώς ο συντελεστής αναπλήρωσης μειώθηκε κατά 50%, ενώ καταργήθηκαν και τα κατώτερα όρια αυτών των συντάξεων, ενώ για το χρόνο από 1.1.2015 και μετά, η σύνταξη είναι ακαθόριστη και εξαρτάται από την οικονομική κατάσταση του ΕΤΕΑΕΠ. Στην πραγματικότητα το κομμάτι της επικουρικής σύνταξης μετά το 2014 υπολογίζεται με βάση τις αρχές ενός κεφαλαιοποιητικού συστήματος (ατομικές μερίδες κ.λ.π) Κατά συνέπεια όσον αφορά τις επικουρικές ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ παίρνοντας ο ένας τη σκυτάλη από τον άλλο, χτύπησαν εξίσου την επικουρική σύνταξη την οποία σήμερα η ΝΔ οδηγεί στη λαιμητόμο του χρηματιστηριακού τζόγου σχεδιάζοντας να της δώσει τη χαριστική βολή.

Μεγάλη απάτη και τα περί «ελεύθερης επιλογής» 


Εξάλλου, σε μεγάλη απάτη εξελίσσεται όλη η προπαγάνδα της κυβέρνησης για τις εισφορές των αυτοαπασχολούμενων, επιστημόνων και αγροτών, στους οποίους δήθεν με το νέο νομοθέτημα δίνεται η δυνατότητα να επιλέξουν το ύψος των εισφορών τους. Και εδώ συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο.

Η ψευδώνυμη «ελεύθερη επιλογή» οδηγεί σε αύξηση των εισφορών τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών. Η πρώτη και ελάχιστη κατηγορία είναι στα 220 ευρώ το μήνα για τους επαγγελματίες και στα 121 για τους αγρότες, ενώ και εδώ, όσον αφορά τις μελλοντικές συντάξεις το σίγουρο είναι ότι ανεξάρτητα από το ύψος της εισφοράς βαδίζουμε σε συντάξεις φτώχειας.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου