Των Δήμητρας Καδδά - Αναστασίας Κυριανίδη
Την αυστηρή προειδοποίηση ότι
"οποιαδήποτε καθυστέρηση" στις μεταρρυθμίσεις της περικοπής του
αφορολογήτου και των συντάξεων "θα υπονόμευε σοβαρά την αξιοπιστία των
παραδοχών στις οποίες βασίζονται τα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους που
συμφωνήθηκαν με τους Ευρωπαίους εταίρους" στο Eurogoup της 22ας Ιουνίου,
απηύθυνε το ΔΝΤ.
Στην ανακοίνωση που εξέδωσε μετά την
ολοκλήρωση της αποστολής του στην Αθήνα για τη σύνταξη της έκθεσης που
γίνεται με βάση το άρθρο 4 του καταστατικού του, το Ταμείο αναφέρει
ότι θεωρεί δεδομένη την περικοπή συντάξεων το 2019 και του αφορολόγητου
το 2020 για να διατεθούν τα αντίμετρα κάθε έτους.
Αλλά και ο επικεφαλής της αποστολής του
Ταμείου στην Αθήνα Πίτερ Ντόλμαν, μιλώντας σήμερα στην Αθήνα,
κατέστησε σαφές για το ίδιο θέμα ότι "η κυβέρνηση ήταν ξεκάθαρη ότι θα προχωρήσει"
στην μείωση των συντάξεων από το 2019. Ξεκαθάρισε επίσης ότι η εφαρμογή
των περικοπών σε αφορολόγητο και συντάξεις είναι σημαντικές και ως ένα
μήνυμα που θα στείλουν οι ελληνικές αρχές στις αγορές, για το πού θα
κατευθυνθούν μετά το μνημόνιο σε σχέση με τα συμφωνηθέντα.
Ξεχωριστά, ο αξιωματούχος εκτίμησε ότι μετά το 2025 είναι επιτεύξιμα πιο χαμηλά πλεονάσματα, στο 1,5% του ΑΕΠ
αντί για το αισιόδοξο 2,2% του ΑΕΠ που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή
και προανήγγειλε για τις αρχές Αυγούστου την έκδοση της δικής του
έκθεσης βιωσιμότητας για το χρέος (DSA).
Τι αναφέρει το ΔΝΤ στην ανακοίνωσή του – νέα απομείωση του χρέους
Στη δήλωσή του το Ταμείο προειδοποιεί
ότι "οι αρχές πρέπει να είναι προσεκτικές όταν υιοθετούν μόνιμα
επεκτατικά μέτρα, πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσπιστεί (αντίμετρα),
προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να τεθούν σε κίνδυνο οι
δημοσιονομικοί στόχοι".
Για το χρέος αναφέρει ότι δύσκολα θα διατηρήσει η Ελλάδα μακροπρόθεσμα τη πρόσβαση στις αγορές χωρίς νέα απομείωσή του.
Καλωσορίζει τις δεσμεύσεις για νέες αποφάσεις αναφορικά με το χρέος.
Ωστόσο, τονίζει ότι θα πρέπει να βασισθούν σε ρεαλιστικές παραδοχές για
τα "εξαιρετικά" υψηλά σήμερα πρωτογενή πλεονάσματα.
Καταμετρά σειρά κινδύνων και απευθύνει αυστηρές συστάσεις για επιτάχυνση μεταρρυθμίσεων σε NPLs και NPEs αλλά και για προσεκτική χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων.
Στο πεδίο του εργασιακού βάζει βέτο στην επαναφορά της επεκτασιμότητας και της υπερίσχυσης των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων
και κάνει σαφές ότι όποια παρέμβαση γίνει στον βασικό μισθό θα πρέπει
να είναι λελογισμένη και σε ευθυγράμμιση με την παραγωγικότητα.
Κριτική ασκεί και για την αργή υλοποίηση
των παρεμβάσεων στην αγορά προϊόντος και για την υστέρηση της χώρας
στους δείκτες παραγωγικότητας. Συστήνει επίσης περαιτέρω ενίσχυση του
δημοσίου αλλά και του δικαστικού συστήματος.
Αιχμές αφήνει για την προστασία των
ανεξάρτητων αρχών και των στελεχών τους με έμμεση αναφορά στο θέμα της
ΕΛΣΤΑΤ, συνδέοντάς τα με την αξιοπιστία για τα δημόσια οικονομικά.
Το ΔΝΤ στην ανακοίνωση που εξέδωσε
αναφέρει ότι περιγράφει τα προκαταρκτικά πορίσματα τη αποστολής που
έγινε στην βάση του άρθρου IV και ότι οι (ελληνικές) αρχές έχουν
συναινέσει στη δημοσίευση αυτής της δήλωσης.
Με βάση τα προκαταρκτικά πορίσματα αυτής
της αποστολής, το προσωπικό θα καταρτίσει μια έκθεση η οποία θα
υποβληθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΝΤ το οποίο θα συνεδριάσει τέλη
Ιουλίου για τη λήψη απόφασης.
Αναφέρει ότι "η Ελλάδα έχει προχωρήσει πολύ, αλλά εξακολουθεί να αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις". Αναμένει ανάπτυξη κατά 2.0% φέτος και κατά 2,4% το 2019.
Επισημαίνει ότι η Ελλάδα μπορεί να πετύχει πρωτογενή πλεονάσματα 3,5%
ως το 2023 με κόστος στην ανάπτυξη, ωστόσο θεωρεί ιδιαίτερα φιλόδοξη την
επίτευξη πλεονασμάτων 2.2% του ΑΕΠ μακροπρόθεσμα.
Οι δηλώσεις του Πίτερ Ντόλμαν
Ο επικεφαλής της αποστολής του ΔΝΤ για
την Ελλάδα Πίτερ Ντόλμαν σε συνέντευξη που παρέθεσε σήμερα στην Αθήνα
μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης για την έκθεση που θα ανακοινωθεί
από τα τέλη Ιουλίου και μετά (περιλαμβάνοντας και το τελικό κείμενο της
έκθεσης βιωσιμότητας χρέους) είπε τα εξής:
Για τις συντάξεις επανέλαβε ότι είναι
ένα πακέτο του 2019 που δεν είναι μόνο σημαντικό από μόνο του ως κίνηση
πολιτικής αλλά και ως ένα μήνυμα που θα στείλουν οι ελληνικές αρχές στις
αγορές, για το πού θα κατευθυνθούν μετά το μνημόνιο σε σχέση με τα
συμφωνηθέντα.
Σε ερώτημα για το αν θα μπορέσει να
υποκαταστήσει με άλλα μέτρα την δέσμευση για εύρεση 1% του ΑΕΠ περικοπών
δαπανών το 2019 απάντησε ότι δεν υπάρχει αλλαγή στην πρόβλεψη για το
3,5% του ΑΕΠ πρωτογενές πλεόνασμα. "Οι ελληνικές αρχές ήταν ξεκάθαρες ότι θα προχωρήσουν το μέτρο των περικοπών των συντάξεων".
Αν πρέπει να διορθώσουμε κάτι, αυτό
είναι στο φορολογικό πεδίο, στο οποίο παραδέχθηκε ότι υπάρχει
υπερφορολόγηση. Αναφέρθηκε στο σχέδιο μείωσης των φορολογικών
συντελεστών στις επιχειρήσεις το 2020 (σ.σ. αναφερόμενος στα αντίμετρα
που έχουν θεσμοθετηθεί).
Πρόκληση θεωρεί την μεσοπρόθεσμη
πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα 2,2% του ΑΕΠ μετά το 2025 στην οποία
βασίζεται η Επιτροπή στην έκθεση βιωσιμότητας χρέους. Εκτίμησε ότι είναι
πολύ πιο διατηρήσιμο ένα πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ
μεσοπρόθεσμα.
Το ΔΝΤ θα διατηρήσει το ρόλο του ως
συμβούλου αλλά και θα ξεκινήσει την παρακολούθηση που ασκεί σε όλα τα
κράτη τα οποία έχουν περάσει από πρόγραμμα και πρέπει να αποπληρώσουν το
δάνειο προς το Ταμείο.
Οι αποστολές του ΔΝΤ στην Ελλάδα θα γίνονται ανά 6 μήνες και
θα συντονίζονται με αυτές των θεσμών της ΕΕ. Πληροφορίες αναφέρουν όμως
ότι το ΔΝΤ μπορεί να μετέχει σε όλες τις 3μηνο αποστολές των 4 θεσμών.
Αρχές Αυγούστου θα ανακοινωθεί το DSA του ΔΝΤ όπως ανέφερε, ενώ λίγο πιο πριν, τον Ιούλιο μετά την συνεδρίαση του ΔΣ θα ανακοινωθεί και η έκθεση για την Ελλάδα.
Αρχές Αυγούστου θα ανακοινωθεί το DSA του ΔΝΤ όπως ανέφερε, ενώ λίγο πιο πριν, τον Ιούλιο μετά την συνεδρίαση του ΔΣ θα ανακοινωθεί και η έκθεση για την Ελλάδα.
Η έκθεση της Ελλάδας προς το
ΔΝΤ ανέρχεται στα περίπου 10 δισ. ευρώ. Το Ταμείο θα συνεχίσει να
επιτηρεί την ελληνική οικονομία μέσω του "προγράμματος
μεταπρογραμματικής επιτήρησης" και έως ότου περιοριστεί το ελληνικό
χρέος προς αυτό σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ από 10 δισ. που είναι σήμερα,
ανέφερε το Ταμείο.
Σύμφωνα με τον Ντόλμαν,
παρατηρείται στροφή προς τον εμπορεύσιμο τομέα της οικονομίας τα
τελευταία χρόνια, με την Ελλάδα να γίνεται πλέον μια πιο
εξαγωγική οικονομία. Ζήτησε ωστόσο επιτάχυνση δράσης στο πεδίο της
παραγωγικότητας, της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης.
Για τις τράπεζες ανέφερε ότι δεν απαιτούνται νέες κεφαλαιοποιήσεις αλλά είναι πρόκληση η προσαρμογή στις θεσμικές αλλαγές.
Για πιθανή πρόωρη αποπληρωμή του δανείου
του ΔΝΤ (που έχει προαναγγείλει ο ΥΠΟΙΚ Ευκλείδης Τσακαλώτος) ανέφερε
ότι αν πληρωθεί το μισό από το δάνειο μειώνεται το επιτοκιακό κόστος στο
2% και είναι κάτι που μπορεί να συμβεί, αλλά ακόμη δεν έχει
αποσαφηνιστεί από την ελληνική πλευρά.
Στις προκλήσεις περιέλαβε το υψηλό
δημόσιο αλλά και ιδιωτικό χρέος, να υψηλά κόκκινα δάνεια και το
δημογραφικό. Ειδικά στο δημογραφικό επισήμανε την πρόβλεψη για μείωση
κατά 1% του πληθυσμού που αναδεικνύει την σημασία μεταρρυθμίσεων για την
αύξηση της παραγωγικότητας.
Απηύθυνε σύσταση προς τις τράπεζες για ταχύτερη μείωση των κόκκινων δανείων και για υιοθέτηση πιο φιλόδοξων στόχων στα NPEs.
Στο χρέος οριοθέτησε ως μεσοπρόθεσμο
ορίζοντα το 2032 και έδωσε σημασία σε ρεαλιστικότερες προβλέψεις για τα
πρωτογενή πλεονάσματα στην συνέχεια.
Ειδική σημασία έδωσε στην πρόθεση της
κυβέρνησης να επαναφέρει τις κλαδικές συλλογικές συμβάσεις και "σύστησε"
στην κυβέρνηση να επανεξετάσει την πρόθεση της.
Αιχμή για καθυστερήσεις άφησε και αναφορικά με τις παρεμβάσεις στα κλειστά επαγγέλματα.
Για το ΑΕΠ ανέφερε ότι διατηρείται η μακροπρόθεσμη πρόβλεψη για άνοδο 1% μεσοσταθμικά.
Πηγή: capital.gr
Πηγή: capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου